Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
+2
julette bravelake
Dashiaous
6 posters
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Nie 03 Maj 2015, 20:32
Western
Western Riding – styl jazdy konnej wywodzący się z potrzeby użytkowania koni przez mieszkańców kontynentu amerykańskiego, podczas pracy na farmach i ranczach. W porównaniu do klasycznego (tzw. angielskiego) stylu jazdy, western riding różni się sposobem wyszkolenia konia i jazdy na nim, a również sprzętem jeździeckim i strojem. Jazda w tym stylu odbywała się na zupełnie luźnych wodzach w subtelnej i delikatnej komunikacji z perfekcyjnie wyszkolonym koniem.
*Wikipedia*
Niestety większość podstaw na sso nie będzie brana pod uwagę, bo nie da się cały czas trzymać jedną ręką wodze ani stosować stylu neck reining. Postarałam się jednak tymczasem opracować zamienniki tego Razz
Główne zasady:
1. Na jazdach używamy wyłącznie MYSZKI i jej zamienników.
2. Ćwiczenia wykonujemy starannie i dokładnie.
3. Jeździmy w toczku, butach jeździeckich i siodle westernowym.
4. Używamy wymaxowanych koni z dużym posłuszeństwem, ubrania na kontrolę.
Teraz czas na podstawowe komendy (oczywiście po angielsku Razz)
chody:
stęp - walk
kłus - jog
wolny galop wysiadywany - loop
cwał - center
impuls chodu:
słaby/wolny/luźny - weak
mocny/szybki/żwawy - powerful
komendy
wolta/koło - volte
lotne zmiany nogi - flying changes
obrót na tylnej nodze po zatrzymaniu - roll back
obroty konia na tylnej nodze z zatrzymaniem - spin
zatrzymanie konia z galopu - sliding stop
cofanie się - move back
kontrgalop - counter
zbierać konia - collect
lewa noga prowadząca/prawa noga prowadząca - left/right lead
lonżowanie - lunge
doganianie - catch up
stój - stand still/stop
po przekątnej - diagonally
przez połowę - by half
ósemka - eight
naśladowanie ruchów drugiej osoby - cutting
jazda przez beczki - barrel racing
jazda przez slalom - pole bending
przez drągi - by bars
Klasyk
Zasada jest prosta, na środku stoi instruktor, który wydaje polecenia. Uczniowie muszą je wykonywać z płynnością i bez ,,wyprzedzanek''. O to lista popularnych komend do tej zabawy:
~stęp- przejdź do stępa
~kłus - przejdź do kłusa
~galop wysiadywany - zagalopuj, (galop wysiadywany to pierwszy szybszy chód od kłusa)
~galop w pół-siadzie - zagalopuj, (galop w pół-siadzie występuje jako pierwszy po galopie wysiadywanym)
~cwał - zacwałuj (cwał to najszybsze tempo konia)
~marsz/hop - po tym komunikacie rozpoczynamy ćwiczenie
~wolta - wyjedź ze szlaku i zrób średniej wielkości koło
~koło - wyjedź ze szlaku i zrób duże koło
~pół wolty - wyjeżdżasz ze szlaku i robisz ,,łezkę'', po tym wjeżdżasz na ślad w innym kierunku niż poprzednio
~ (nazwa chodu) od narożnika - obierz odpowiednią prędkość przy narożniku
~wyjeżdżanie narożników - przybliżasz się do ściany i jedziesz wzdłuż niej, skręcasz przed drugą ścianą w jak najpóźniejszym momencie, ale tak żeby koń nie stanął, wierzgnął, ani nie zwolnił kroku
~przejazd po przekątnej - przecinasz ujeżdżalnie jadąc po przeciwległych kątach
~przejazd przez ujeżdżalnię - wyjeżdżasz z środka dłuższej ściany i przejeżdżasz przez środek ujeżdżalni
~przejazd wzdłuż ujeżdżalni - wyjeżdżasz z środka krótszej ściany i przejeżdżasz przez środek ujeżdżalni
~ósemka - jadąc szlakiem robisz przejazd po przekątnej, skręcasz w kierunku bliższego narożnika i ponownie robisz przejazd po przekątnej, po czym skręcasz w kierunku miejsca z którego zaczęłaś robić ósemkę
~lotna zmiana nogi (tylko w galopie wysiadywanym) - kiedy koń wybija się przednimi nogami zaczynasz wykonywać mocne ruchy i wygląda to jakby koń zmieniał lotnie nogę
~zmiana nogi - wszystko musisz zrobić bardzo szybko, zwalniasz tak, żeby koń nie przeszedł w całości do innego chodu i w tym samym momencie lekko szarpiesz konia w stronę od której ma chodzić koń klikając przyśpieszenie
~jazda na (TRZY) kroki - co trzy kroki zmieniasz tempo o jeden chód niżej lub wyżej, oczywiście ilość kroków może być inna
~jazda wolna - schodzisz ze szlaku i jeździsz w obojętnie jakim kierunku nie wjeżdżając w inne konie i wykonując polecenia instruktora
~wyrównanie - cały zastęp ustawia się na szlaku od najszybszego do najwolniejszego z odstępem pół długości konia, następnie odwracają się w stronę instruktora
~zatrzymanie - musisz z danego chodu stanąć w miejscu tak aby koń nie przechodził z chodu na niższy chód nie klikając X
~jazda bez wodzy - jeździsz wybierając emotkę pomocy, albo nie chcieć słuchać
~jazda na jednej ręce - jeździsz wybierając emotkę machanie
~doganianie - zastęp jedzie wyznaczonym wcześniej chodem, a prowadzący zwiększa tempo o jeden, kiedy znajdzie się na ostatniej pozycji kolejny prowadzący zwiększa kroku doganiając resztę, tak do momentu aż wszyscy ustawią się w porządku jaki nastał na początku jazdy
~zmiana prowadzącego - zastęp staje, przyszły prowadzący staje na dziobie, zastęp rusza kiedy wszyscy się ustawią
Hm... to chyba wszystko XD Ważne jest aby na jazdy ubierać wyposażenie z dużą ilością punktów w kontroli i posłuszeństwie. Podczas jazdy nie można się wyprzedzać i polecenia należy wykonywać ZA prowadzącym. Oczywiście prowadzący musi znać te wszystkie polecenia i być najszybszy.
Wskazówka:
Aby uniknąć sztywnego skręcania konia polecam skręcać za pomocą myszki.
Jak widać ta zabawa ma w jak największym stopniu przypominać jazdy konne w świecie realnym. Warto więc trochę je zabarwić np. spadłam z konia! koń wierzgnął! mój koń mnie nie chce słuchać!.
Miłej zabawy ;3
P.s. Po kilku latach zmieniłam swoje głupoty i teraz powinno być jak najbardziej poprawnie
Western Riding – styl jazdy konnej wywodzący się z potrzeby użytkowania koni przez mieszkańców kontynentu amerykańskiego, podczas pracy na farmach i ranczach. W porównaniu do klasycznego (tzw. angielskiego) stylu jazdy, western riding różni się sposobem wyszkolenia konia i jazdy na nim, a również sprzętem jeździeckim i strojem. Jazda w tym stylu odbywała się na zupełnie luźnych wodzach w subtelnej i delikatnej komunikacji z perfekcyjnie wyszkolonym koniem.
*Wikipedia*
Niestety większość podstaw na sso nie będzie brana pod uwagę, bo nie da się cały czas trzymać jedną ręką wodze ani stosować stylu neck reining. Postarałam się jednak tymczasem opracować zamienniki tego Razz
Główne zasady:
1. Na jazdach używamy wyłącznie MYSZKI i jej zamienników.
2. Ćwiczenia wykonujemy starannie i dokładnie.
3. Jeździmy w toczku, butach jeździeckich i siodle westernowym.
4. Używamy wymaxowanych koni z dużym posłuszeństwem, ubrania na kontrolę.
Teraz czas na podstawowe komendy (oczywiście po angielsku Razz)
chody:
stęp - walk
kłus - jog
wolny galop wysiadywany - loop
cwał - center
impuls chodu:
słaby/wolny/luźny - weak
mocny/szybki/żwawy - powerful
komendy
wolta/koło - volte
lotne zmiany nogi - flying changes
obrót na tylnej nodze po zatrzymaniu - roll back
obroty konia na tylnej nodze z zatrzymaniem - spin
zatrzymanie konia z galopu - sliding stop
cofanie się - move back
kontrgalop - counter
zbierać konia - collect
lewa noga prowadząca/prawa noga prowadząca - left/right lead
lonżowanie - lunge
doganianie - catch up
stój - stand still/stop
po przekątnej - diagonally
przez połowę - by half
ósemka - eight
naśladowanie ruchów drugiej osoby - cutting
jazda przez beczki - barrel racing
jazda przez slalom - pole bending
przez drągi - by bars
Klasyk
Zasada jest prosta, na środku stoi instruktor, który wydaje polecenia. Uczniowie muszą je wykonywać z płynnością i bez ,,wyprzedzanek''. O to lista popularnych komend do tej zabawy:
~stęp- przejdź do stępa
~kłus - przejdź do kłusa
~galop wysiadywany - zagalopuj, (galop wysiadywany to pierwszy szybszy chód od kłusa)
~galop w pół-siadzie - zagalopuj, (galop w pół-siadzie występuje jako pierwszy po galopie wysiadywanym)
~cwał - zacwałuj (cwał to najszybsze tempo konia)
~marsz/hop - po tym komunikacie rozpoczynamy ćwiczenie
~wolta - wyjedź ze szlaku i zrób średniej wielkości koło
~koło - wyjedź ze szlaku i zrób duże koło
~pół wolty - wyjeżdżasz ze szlaku i robisz ,,łezkę'', po tym wjeżdżasz na ślad w innym kierunku niż poprzednio
~ (nazwa chodu) od narożnika - obierz odpowiednią prędkość przy narożniku
~wyjeżdżanie narożników - przybliżasz się do ściany i jedziesz wzdłuż niej, skręcasz przed drugą ścianą w jak najpóźniejszym momencie, ale tak żeby koń nie stanął, wierzgnął, ani nie zwolnił kroku
~przejazd po przekątnej - przecinasz ujeżdżalnie jadąc po przeciwległych kątach
~przejazd przez ujeżdżalnię - wyjeżdżasz z środka dłuższej ściany i przejeżdżasz przez środek ujeżdżalni
~przejazd wzdłuż ujeżdżalni - wyjeżdżasz z środka krótszej ściany i przejeżdżasz przez środek ujeżdżalni
~ósemka - jadąc szlakiem robisz przejazd po przekątnej, skręcasz w kierunku bliższego narożnika i ponownie robisz przejazd po przekątnej, po czym skręcasz w kierunku miejsca z którego zaczęłaś robić ósemkę
~lotna zmiana nogi (tylko w galopie wysiadywanym) - kiedy koń wybija się przednimi nogami zaczynasz wykonywać mocne ruchy i wygląda to jakby koń zmieniał lotnie nogę
~zmiana nogi - wszystko musisz zrobić bardzo szybko, zwalniasz tak, żeby koń nie przeszedł w całości do innego chodu i w tym samym momencie lekko szarpiesz konia w stronę od której ma chodzić koń klikając przyśpieszenie
~jazda na (TRZY) kroki - co trzy kroki zmieniasz tempo o jeden chód niżej lub wyżej, oczywiście ilość kroków może być inna
~jazda wolna - schodzisz ze szlaku i jeździsz w obojętnie jakim kierunku nie wjeżdżając w inne konie i wykonując polecenia instruktora
~wyrównanie - cały zastęp ustawia się na szlaku od najszybszego do najwolniejszego z odstępem pół długości konia, następnie odwracają się w stronę instruktora
~zatrzymanie - musisz z danego chodu stanąć w miejscu tak aby koń nie przechodził z chodu na niższy chód nie klikając X
~jazda bez wodzy - jeździsz wybierając emotkę pomocy, albo nie chcieć słuchać
~jazda na jednej ręce - jeździsz wybierając emotkę machanie
~doganianie - zastęp jedzie wyznaczonym wcześniej chodem, a prowadzący zwiększa tempo o jeden, kiedy znajdzie się na ostatniej pozycji kolejny prowadzący zwiększa kroku doganiając resztę, tak do momentu aż wszyscy ustawią się w porządku jaki nastał na początku jazdy
~zmiana prowadzącego - zastęp staje, przyszły prowadzący staje na dziobie, zastęp rusza kiedy wszyscy się ustawią
Hm... to chyba wszystko XD Ważne jest aby na jazdy ubierać wyposażenie z dużą ilością punktów w kontroli i posłuszeństwie. Podczas jazdy nie można się wyprzedzać i polecenia należy wykonywać ZA prowadzącym. Oczywiście prowadzący musi znać te wszystkie polecenia i być najszybszy.
Wskazówka:
Aby uniknąć sztywnego skręcania konia polecam skręcać za pomocą myszki.
Jak widać ta zabawa ma w jak największym stopniu przypominać jazdy konne w świecie realnym. Warto więc trochę je zabarwić np. spadłam z konia! koń wierzgnął! mój koń mnie nie chce słuchać!.
Miłej zabawy ;3
P.s. Po kilku latach zmieniłam swoje głupoty i teraz powinno być jak najbardziej poprawnie
- Dashiaous
- Liczba postów : 11
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 03 Cze 2015, 18:22
Wszystkie komendy klasycznego znam na pamiec..
jeździ się w prawdziwym zyciu to jakos sie zna
jeździ się w prawdziwym zyciu to jakos sie zna
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 03 Cze 2015, 18:35
Taka prawda
Ja z lekcją westernu miałam do czynienia jeden raz, ale staram się jakoś je ogarnąć tak jak w reality
Ja z lekcją westernu miałam do czynienia jeden raz, ale staram się jakoś je ogarnąć tak jak w reality
- Dashiaous
- Liczba postów : 11
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 03 Cze 2015, 18:38
Ewentualnie mogłabys jeszcze zrobić lekcje skoków, tzn. ustalić kolejność przeszkód w ujeżdzalni i każdy by musiał w takiej kolejnosci przejechać.
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 03 Cze 2015, 19:09
To już nie ja :3
Może kiedyś zrobię, bo jak mówiłam nie wydaję pieniędzy na grę xd
Może kiedyś zrobię, bo jak mówiłam nie wydaję pieniędzy na grę xd
- julette bravelake
- Liczba postów : 6
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Pon 16 Maj 2016, 19:43
Kiedy są te jazdy?
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Pon 16 Maj 2016, 20:02
Aktualnie ich nie prowadzę, ale postaram się w wakacje tym zająć
- OkamiModerator
- Liczba postów : 29
Wiek : 23
Nazwa w grze : Lizbeth Discohaven
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Czw 02 Cze 2016, 21:41
Czyli to te komendy będą na zabawie, spoczko mam je w małym palcu. Tylko nie wiedziałam że na sso można robić zmianę nogi ale zaraz sprawdzę. Można dołożyć jeszcze dodanie i skrócenie ale itak ta lista komendy jest bardzo wyczerpująca temat że tak powiem , szkoda że na sso nie można wykonywać różnych figur typowo ujeżdżeniowych.
- hanuta2002
- Liczba postów : 62
Wiek : 22
Nazwa w grze : Livia Queenstar
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Pią 03 Cze 2016, 17:55
Jak się jeździ w realu to coś się z tego wie
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Pią 03 Cze 2016, 22:03
Zmiana nogi jest pozorna poprzez przesunięcie postaci.
Występuje wtedy złudzenie, że koń szybciej dotyka ziemi drugą nogą.
To moja lista testowa, pisana, gdy tak naprawdę o jeździectwie wiedziałam tyle co z lekcji.
Nie obrażę się jak ktoś podejmie się jej edycji.
Występuje wtedy złudzenie, że koń szybciej dotyka ziemi drugą nogą.
To moja lista testowa, pisana, gdy tak naprawdę o jeździectwie wiedziałam tyle co z lekcji.
Nie obrażę się jak ktoś podejmie się jej edycji.
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 22 Cze 2016, 11:49
Takie małe pytanko od osoby, która nigdy nie jeździła konna. Jak może wyglądać lekcja crossu? (tak, wiem co to jest cross)
- Nim
- Liczba postów : 1151
Nazwa w grze : Svea Almondcry
Re: Lekcje jazdy konnej - komendy i wskazówki (western i klasyk)
Sro 22 Cze 2016, 15:53
Lekcja crossu sama z siebie idealna by była na placu obok Jeziora Valedale.
Więcej dopiszę Ci na PW
Więcej dopiszę Ci na PW
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach